Op deze pagina vindt u informatie over richtlijnen met betrokking tot gevaarlijke stoffen, calamiteiten en het vervoer van gevaarlijke stoffen, zoals bijvoorbeeld de REACH-verordening maar ook de Seveso-II richtlijn.
- REACH (1907/2006) REACH is de afkorting van de Verordening (EG) nr. 1907/2006 van 18 december 2006 inzake de Registratie, Evaluatie, Autorisatie en Beperkingen van Chemische stoffen. Een aantal verordeningen en richtlijnen zijn door REACH vervangen. De volgende richtlijnen en verordeningen zijn als gevolg van REACH ingetrokken:
- Richtlijn 91/155/EEG m.b.t. het Veiligheidsinformatieblad of de Safety Data Sheet en alle wijzigingen daarvan.
- De stoffenverbodsrichtlijn 76/769/EEG en alle daarop gebaseerde wijzigings-richtlijnen.
- Verordening (EEG) nr. 793/93 van de Raad van 23 maart 1993 inzake de beoordeling en de beperking van de risico’s van bestaande stoffen.
- Richtlijn 93/67/EEG van de Commissie van 20 juli 1993 tot vaststelling van de beginselen die gelden bij de beoordeling van de risico’s voor mens en milieu van stoffen die zijn aangegeven krachtens Richtlijn 67/548/EEG van de Raad.
- Verordening (EG) Nr. 1272/2008 van 16 december 2008 over de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels tot wijziging vormt de Europese verwerking van het door de Verenigde Naties ontworpen Globally Harmonised System of Classification and Labelling of Chemicals (GHS). Op basis van deze verordening zullen de volgende twee richtlijnen (op termijn) verdwijnen:
- De stoffenrichtlijn 67/548/EEG van de Raad van 27 juni 1967 betreffende de aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen inzake de indeling, de verpakking en het kenmerken van gevaarlijke stoffen;
- De preparatenrichtlijn 1999/45/EG van het Europees Parlement en de Raad van 31 mei 1999 betreffende de onderlinge aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten inzake de indeling, de verpakking en het kenmerken van gevaarlijke preparaten (mengsels).
- Ondertussen zijn er reeds twee verordening gepubliceerd die de GHS-Verordening hebben aangepast aan de technische en wetenschappelijke vooruitgang: namelijk verordening 790/2009 en de verordening 286/2011.
- Tot slot is er een aparte Verordening 440/2010 verschenen over de te betalen vergoedingen aan het Europees Agentschap voor chemische stoffen te Helsinki.
- Een EU-verordening, zoals REACH of GHS, is meteen bindend voor de burgers en bedrijven in de Lidstaten van de EU. Een verordening hoeft dus niet zoals een richtlijn te worden omgezet naar nationale regelgeving. REACH heeft toch geleid tot wijzigingen in de Nederlandse wetgeving. Zo is de Wet milieugevaarlijke stoffen ingetrokken en worden sommige relevante delen ervan ondergebracht in de Wet milieubeheer.
- Seveso (2012/18/EU) De oude Seveso richtlijn 96/82/EG inclusief de wijzigingsrichtlijn 2003/105/EG zijn vervangen door de richtlijn 2012/18/EU. Richtlijn 2012/18/EU moest op 31 mei 2015 zijn omgezet in de Nederlandse wetgeving. In Nederland is deze Seveso richtlijn vooral geïmplementeerd via het ‘Besluit risico’s zware ongevallen 2015 (BRZO)’.
- Veiligheidsadviseur voor vervoer gevaarlijke stoffen (96/35/EG) Richtlijn 96/35/EG van de Raad van 3 juni 1996 betreffende de aanwijzing en de beroepsbekwaamheid van veiligheidsadviseurs voor het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg, per spoor of over de binnenwateren. Deze richtlijn is in de Nederlandse wetgeving verwerkt via ‘Regeling veiligheidsadviseur vervoer gevaarlijke stoffen’.
- Vervoer gevaarlijke stoffen over de weg (2008/68/EG) Richtlijn 2008/68/EG van het Europees Parlement en de Raad van 24 september 2008 betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen over land, is in Nederland vooral ondergebracht in de ‘Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen’.
- Vervoer gevaarlijke stoffen per spoor (96/49/EG) Richtlijn 96/49/EG van de Raad van 23 juli 1996 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lidstaten inzake het vervoer van gevaarlijke goederen per spoor. Richtlijn 96/49/EG is vooral ondergebracht in de Nederlandse wetgeving via de ‘Regeling vervoer over de spoorweg van gevaarlijke stoffen’. Deze richtlijn is zevenmaal aangepast, de meest recente daarvan is richtlijn 2006/90/EG.