Campagne 2020-2022: fysieke belasting

Gezond werk: verlicht de last!

Rugpijn of nekpijn veroorzaakt door het werk? U bent niet de enige die daar last van heeft. Spier- en skeletaandoeningen behoren tot de meest voorkomende werkgerelateerde gezondheidsproblemen in Europa. Onder de titel ‘Gezond werk: verlicht de last!’ wordt in alle landen actie ondernomen om lichamelijke belasting op de werkplek tegen te gaan.

Op 12 oktober 2020 is deze Europese campagne over gezonde werkplekken van start gegaan. Tot en met 2022 zal aandacht worden gevraagd voor dit onderwerp. Aan de hand van onderzoeken en praktijkvoorbeelden wordt gewerkt aan het bewustzijn en een goede informatievoorziening waarmee bedrijven praktisch aan de slag kunnen.

Kijk hier voor meer informatie over de Europese campagne.

Gezondheidsrisico’s

Volgens gegevens uit de zesde Europese enquête naar de arbeidsomstandigheden melden drie op de vijf werknemers in de Europese Unie klachten in verband met spier- en skeletaandoeningen. Spier- en skeletaandoeningen kunnen zeer nadelig zijn voor iemands kwaliteit van leven en vermogen om te werken, en vormen een van de meest voorkomende oorzaken van arbeidsongeschiktheid, ziekteverzuim en vervroegde uittreding.

Hoe TOP werk jij?

De campagne in Nederland wordt in samenwerking tussen het Ministerie van SZW en het Nederlands Focal Point uitgevoerd onder de titel ‘Hoe TOP werk jij?’.

Elke werkdag even bewegen. Zet ook de stap!

Bij fysieke belasting denken we al gauw aan bijvoorbeeld zwaar tillen, maar ook onderbelasting brengt gezondheidsrisico’s met zich mee. Daarom is er ook aandacht voor de aanpak van fysieke onderbelasting via de campagne ‘Elke werkdag even bewegen. Zet ook de stap!’

Goede Praktijken Competitie

Net zoals bij de vorige Europese campagnes, wordt er weer een Goede Praktijken Competitie worden georganiseerd. Doel hiervan is om goede praktijken voor de aanpak van lichamelijke belasting binnen Europa met elkaar te delen en te laten zien dat het niet altijd ingewikkeld is of veel investeringen vergt om maatregelen te treffen. We willen hiermee andere bedrijven inspireren zelf ook in actie te komen.

Op de hoogte blijven over de campagne, nieuws uit Europa en de Goede Praktijken Competitie? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief.