Nieuwe Europese campagne lichamelijke belasting officieel gelanceerd

Tijdens een persconferentie op 12 oktober in Brussel is de nieuwe Europese campagne gelanceerd. Nicolas Schmit, Europees commissaris voor Werkgelegenheid en Sociale rechten benadrukte de noodzaak om lichamelijke belasting, het meest voorkomende werkgerelateerde gezondheidsprobleem, aan te pakken. 

Rugpijn? Nekpijn veroorzaakt door het werk? U bent niet de enige die er last van heeft. Het Europees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk (EU-OSHA) heeft het startsein gegeven voor zijn campagne 2020-2022, “Gezond werk: verlicht de last!”, die zich toespitst op beroepsgerelateerde aandoeningen aan het bewegingsapparaat. De lancering van de campagne markeert het begin van een reeks evenementen en activiteiten om de aandacht te vestigen op dit probleem — dat miljoenen werknemers in heel Europa treft — en op de juiste aanpak hiervan.

 

Europees commissaris Nicolas Schmit:

“De Commissie steunt de campagne die vandaag door het Europees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk (EU-OSHA) is gelanceerd om beroepsgerelateerde aandoeningen aan het bewegingsapparaat aan te pakken van ganser harte. Het zorgen voor een optimale werkomgeving is van cruciaal belang voor de gezondheid en het welzijn van de beroepsbevolking en is daarom een verplichting voor alle werkgevers. Velen van ons — drie op vijf — hebben als gevolg van ons werk last van rugpijn, stijve spieren of een pijnlijke nek. Dit kan ons dagelijks leven en onze productiviteit ernstig beïnvloeden en schadelijk zijn voor onze lichamelijke en geestelijke gezondheid. Nu de pandemie gevolgen heeft voor onze manier van leven en werken, hebben we allemaal baat bij de richtsnoeren en hulpmiddelen die vandaag zijn gepubliceerd.”

 

Verlicht de last

Opkomende risico’s

Speciale aandacht zal uitgaan naar opkomende risico’s, bijvoorbeeld van digitalisering en nieuwe technologieën en manieren voor het organiseren van het werk. Dit komt op een uitgelezen moment, aangezien vele werknemers door COVID-19 het kantoor hebben moeten verlaten en thuis moeten werken. Aandoeningen aan het bewegingsapparaat en thuiswerken vormen een prioriteit van de campagne.

 

> Lees hier het complete persbericht

In de komende tijd zal meer informatie verschijnen over de campagne. Nu al nieuwsgierig? Bekijk hier de campagne-website met daarop al verschillende campagnematerialen.

Deel deze pagina: